Artigos
“Effectiveness of medical ethics education: a systematic review”
Moreira F, Teixeira P, Leão C (2021).
MedEdPublish. Available at: https://doi.org/10.15694/mep.2021.000175.1
“Normality in medicine: a critical review. Philosophy, Ethics, and Humanities in Medicine”
Marisa Catita, Artur Águas & Pedro Morgado (2020).
Available at: https://peh-med.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13010-020-00087-2
“The true colors of care through the eyes of Paula Rego”
Pedro Morgado and Marisa Tavares (2020).
Available at: https://www.rhime.in/ojs/index.php/rhime/article/view/431
Livros e Capítulos
Livro
“tRIBE: Training in Research Integrity and Bioethics. Graphic Guide”
Authors: Cecília Leão; Patrícia Monteiro
Collaborators: João Bessa; Nadine Santos
Publisher: Amazon, 1st edition, ISBN-13: 979-8588516051 (2021).
Capítulo
“Bioethics in Translation Research and Clinical Trials” (in Handbook of Innovations in Central Nervous System Regenerative Medicine)
Authors: Santos NC (2020)
Publisher: Elsevier. ISBN: 9780128180846.
Comunicações Orais
“Ethics curriculum at the University of Minho Medical Course: a longitudinal experience of student immersion in humanities applied to medical ethics”.
Santos NC, Bessa J, Leão C.
Northeast Group on Educational Affairs (NEGEA). Virtual International Conference “Education and Research in the Health Humanities”, 13 July 2021
“An overview of Medical Humanities at the School of Medicine of University of Minho”.
João Bessa.
International Conference, Caring and Sharing Conference / Health Humanities in Today´s World, 25 Junho 2021.
“The Vertical Domains at the University of Minho Medical Course: a longitudinal experience of student immersion in humanities applied to clinical practice”.
Santos NC, Bessa J, Morgado P, Sousa N, Cerqueira J, Leão C.
International Association for Medical Education (AMEE) AMEE.2019. Vienna, Austria, 24-28 August 2019.
“Consentimento informado e ética. O Doente no Centro dos Ensaios Clínicos.”
Santos NC (2019).
Associação Portuguesa de Leucemias e Linfomas. Ordem dos Médicos. Maia, Portugal. (26 jan 2019)
“Humanidades na Formação Médica.
C. Leão (2019).
Projecto interdisciplinar Narrativa & Medicina Rede Humanidades em Medicina, FLUL, Lisboa (Janeiro 2019)
“Ética e Edição do Genoma.”
C. Leão (2019).
Academia das Ciências de Lisboa, Lisboa (Janeiro 2019)
“Humanidades em Medicina no curso de Medicina da UMinho.”
C. Leão (2019).
1º Encontro da Rede Portuguesa de Humanidades Médicas, Sala dos Reitores (Reitoria da UL), Lisboa (18 de outubro de 2019)
Posters
“Advanced training in research integrity and bioethics (tRIBE): neuroscience case studies as a training tool for ethical reflective learning.”
Monteiro P, Santos NC, Morgado P, Bessa J, Leão C (2019).
International Conference on Neuroethics 2019 (iCONE 2019). Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa, Portugal. (16-17 sept 2019)
“Clinical ethics for physicians and medical students: interactive case studies and clinical stimulation as training tools for ethical reflective learning in Neurosciences.”
Bessa J, Morgado P, Monteiro P, Santos NC, Leão C (2019).
International Conference on Neuroethics 2019 (iCONE 2019). Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa, Portugal. (16-17 sept 2019)
“Os Domínios Verticais do curso de medicina da Universidade do Minho: uma experiência longitudinal de imersão de estudantes nas humanidades aplicadas à prática clínica.”
Santos NC, Bessa JM, Julião M, Morgado P, Santos A, Costa MJ, Cerqueira JJ, Sousa N, Leão C (2018).
5º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior, CNaPPES.18.Universidade do Minho, Braga, Portugal.
“Ética na prática clínica e na formação médica continua: metodologias de simulação aplicadas à reflexão integrada de casos clínicos.”
Bessa JM, Santos NC, Julião M, Araújo J, Macedo T, Garcia JR, Bessa Peixoto A, Barros M, Carvalho JL, Carvalho AS, Leão C (2018).
5º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior, CNaPPES.18. Universidade do Minho, Braga, Portugal.
Destaques 2021
Effectiveness of medical ethics education: a systematic review
Artigo, Junho 2021
Conference – Caring and Sharing
Comunicação Oral, Junho 2021
NEGEA – Health Humanities as a Teaching & Learning Strategy
Comunicação Oral, Julho 2021
Doutoramento (em curso)
“Do conhecimento à prática clínica – a ética como ferramenta basilar no exercício da medicina”.
Doutoranda: Filipa Moreira
Orientadores: João Bessa e Cecília Leão
Estágios (concluídos)
“Desenvolvimento de uma Checklist de Identificação de Questões Éticas em Psiquiatria Clínica: aplicação em contextos hospitalares de consulta externa e serviço de urgência”.
Projeto de Opção – Estágio Final, 2020.
Carla Susana da Silva Courelas, estudante 6º Ano/MIM
Supervisores: João Bessa e Cecília Leão
“Ética Médica: Bio(ética) casuística como método de suporte à tomada de decisão clínica”.
CETEF – Curtos Estágios Transversais em Férias / ANEM / Julho 2019.
Carla Susana da Silva Courelas, estudante 6º Ano/MIM
Supervisores: João Bessa, Pedro Morgado e Cecília Leão
Cursos avançados
“Training in Research Integrity and Bioethics (tRIBE) (1st edition)
Monteiro P, Santos NC, Bessa J, C Leão (2019).
Post-graduate course. Life and Health Sciences Research Institute (ICVS), School of Medicine, University of Minho, Braga, Portugal. 20-24 e 27-31 de Maio 2019 & 3-7 de Junho de 2019.
Previsão do lançamento da 2ª de nova edição: 2021-2022
“Ética na Prática Clínica: Estratégias para a humanização em cuidados de saúde (2nd edition)”
Santos NC, M Julião, Bessa J, C Leão (2018).
Post-graduate course. Life and Health Sciences Research Institute (ICVS), School of Medicine, University of Minho, Braga, Portugal. 16, 18, 23 e 25 de janeiro de 2018. Co-organized with Hospital de Braga and in parternship with Instituto de Bioética (IB), Universidade Católica Portuguesa-Porto.
Previsão do lançamento da 3ª de nova edição: 2021-2022